startpagina

trefwoorden


literatuur





OVER GELETTERDHEID:

Spel en taalontwikkeling

Ontluikende geletterdheid

Beginnende geletterdheid


Letters en Geletterdheid


Onderwijsconcept van Vygotsky

Kinderen zijn geen verschijnsel

Ot en Sien

Leesplankjes in soorten

Woordenlijst voor gevorderden

Naar conventioneel lezen

Zone van naaste ontwikkeling


Een A is een A



OVER TAALONDERWIJS:

Taalrijke kinderen

Kindertaal

Schrijfonderwijs

Schrijven is handenarbeid

Leesplank of beeldscherm?

Houten software

Persoonlijk handschrift

Taalvermogen en taalvaardigheid


Taalonderwijs, Whole Language

Jong beginnen met taal


Tekstverwerken in een schriftje


Woordenschatontwikkeling


Bijvoeglijke naamwoordenschat

Overzicht taalmethodes

Begrijpelijkheid

Tweetaligheid

Voorschools schrijven leren?

Kleuters gaan lezen en schrijven

Relatie tussen taal en spel



OVER ONDERWIJSVERNIEUWING:

Crisis of vernieuwing?

Ervaringsgericht onderwijs

Perspectief van de ander innemen

Onderwijs uit de tredmolentjes

Celestin Freinet


Ontwikkelingsgericht onderwijs

Het Nieuwe leren en Kunsteducatie

Eigen kracht van het nieuwe leren

Kinderen ontwikkelen zichzelf


Goed pedagogisch klimaat

Freinetschool

Leerplekken buiten de school

Vlork methode

Ondraaglijke vernieuwing

Onderwijs voor arbeiderskinderen

Onderwijsconcept Vygotsky

Basisontwikkeling en OGO



OVER TAALDRUKKEN EN TAALVORMING:

Eerst moeten er kinderen zijn

De Druckwerkstatt is er nog

Taalvorming buitenschools

Taalvorming en spel

Na dertig jaar poëzie

 

 

 

naar boven

naar startpagina




OVER TAALACHTERSTAND:

Taalvermogen en taalgebaren

Taaloffensief in Nederland

Nieuwe kansen taalachterstand

Beheersing van een taalopstand


Wat is taalachterstand

Woorden op placematjes

Kindblinde scholen

Taalachterstand uit de hoek


Taalgebaren maken



OVER LEZEN, SCHRIJVEN EN VERTELLEN:

Voorschool, opschool, naschool

Hebben kinderen wat te vertellen

Hardop denken en vragen stellen


Lezen begint bij kijken


Lezen voor je plezier

Is lezen belangrijker dan spelen?


Ontluikende geletterdheid

Kunnen kinderen van geluk spreken?


Leerplekken buiten de school

Verhalentafel


Meten is weten?

Software voor schrijven

Pen Papier & Plek

Denken en terugdenken

Het misverstand in de taalhoek

Associaties, hoe denken kinderen ?


Familieverhalen

Konijn met de rode oren

Van leesplank naar beeldscherm

Met blote voeten in de kring

Emergent literacy

Schrijfonderwijs



OVER GEDICHTEN SCHRIJVEN:

Het geheim van de dichter

Gedichten in sranantonga

Gedichten in de taaldrukwerkplaats

Visuele poëzie in het onderwijs

Pantun schrijven



OVER KUNST EN KUNSTZINNIGHEID:

Pen, Papier & Plek

Kunst Cultuur en Democratie

Schriftelijke cadeaus versturen


MailArt van kinderen

Literaire school

Grenzen van taal

IVKO school

Klankpartituren van kleuters


Vormen en veranderingen



OVER SOCIALE VAARDIGHEID:

Met een smartphone aan je oor?

Perspectief van de ander innemen


Normen en waarden in kinderboeken

Dertien Sociale Deugden

Jan Ligthart over St Nicolaas

Bed, Bad en Boterhammen

Pictogrammen voor laaggeletterden?

Begrijpelijk als norm in de wet



OVER VERSTANDELIJKE BEPERKING:

Vissen zwemmen leren


KRITISCHE BESPREKINGEN:

Kroningslied

Onrust in LingoLand

Taalmethodes uit de supermarkt

Kan software de leerkracht vervangen?

Goede zorg voor jonge kinderen?

Teach like a champignon?

Ipad basisschool?

Misverstand in de taalhoek

Taalvermogen en taalgebaren

Spreekbeeldtherapie

Dyslexie

Stemwijzer

Leesplank voor gevorderden

Lotgevallen van een taal

Misverstand in een Monsterkoffertje



naar boven


naar startpagina