startpagina

trefwoorden


literatuur




 
 


BSO Buitenschoolse kinderopvang

Vrolijk, maar ook een beetje moe lopen de kinderen, netjes in een rij, van hun basisschool naar de BSO die ook wel NSO genoemd wordt. Het verschil tussen buitenschools en naschools is veranderd toen er in de grote steden bedacht is dat er niet alleen na- maar ook voor schooltijd faciliteiten moesten bestaan. De scholen hebben een inspanningsverplichting om kinderen van 4-12 jaar van half acht 's ochtends tot half zeven 's avonds 'op te vangen'

Ik heb aan de kinderen gevraagd of ze wel eens uit het raam van de school gegooid werden en wie dan buiten stond om ze op te vangen.

De kern van mijn verhaal.
Wat doen de kinderen eigenlijk als ze naar school gaan?
Ja, ze krijgen onderwijs, ze leren er met z'n allen iets op een bepaalde manier.
Maar hoe zit het dan met dat opvangen?
Om mij heen hoor ik deskundigen spreken over voor- en naschoolse educatie. Dus er is iets meer dan een kopje thee en een spelletje waar de ouders door hun werk geen tijd voor hebben.

De beste manier om er achter te komen is zelf nu en dan eens een activiteit te begeleiden. Zo gezegd zo gedaan en de manier waarop beschrijf ik hierna.

Elkaar schriftelijke cadeaus sturen

Het precies beschrijven van voorwerpen is een zinvolle taalactiviteit.
De voorwerpen van onderzoek worden gebruikt als 'schriftelijke cadeaus'.

De gang van zaken
Omdat ik een uitwisseling in de groep wil, gebruik ik brieven als werkwijze. De groepen in de BSO zijn, per leeftijd, gemengd samengesteld. Dat betekent dat er kinderen tussen 5 en 12 jaar aan een activiteit deelnemen.
Voor wat betreft het talige gedeelte ervan betekent dit dat je met de jongsten, die nog niet schrijven, de tekst gaat 'bijschrijven' onder de tekening, zo precies mogelijk als ze het vertellen. Ik vraag regelmatig: 'Is het zo goed?'

Om te voorkomen dat kinderen elkaar persoonlijk schriftelijk aanvallen laat ik ze dierennamen kiezen die beginnen met dezelfde voorletter als hun eigen naam. Ik heb ervaring met persoonlijke correspondentie die ontaard als kinderen een penvriend loten die ze niet zien zitten. Het blijkt dat dit met de dierennamen niet voorkomt, ondanks dat iedereen weet wie wie is. Grapjes of hatelijkheden tussen dieren worden niet zwaar.
De kinderen trekken lootjes voor welk dier ze een schriftelijk cadeau maken.

We beginnen met een tekening bij een collage van geknipte of gescheurde stukjes papier en uit een tijdschrift geknipte afbeeldingen als achtergrond.

De spelregels:
1. Kies een gekleurd papiertje van 10x10 cm. Alle kinderen krijgen een verschillende kleur.
2. Scheur of knip het papiertje in twee vormen.
3. Eén van de vormen knip je nogmaals in tweeën en geeft de helft aan je linker buur.
4. Doe het zelfde met de foto uit het tijdschrift.
5. Maak een collage van alle onderdelen.
6. Teken het cadeau met gekleurde stiften.
7. Maak een postzegel en plak die op de enveloppe
8. Verstuur je schriftelijk cadeau.


 
   


Voor Zoë Zebra,
Steppenkanaal nummer 50
Lieve Zebra,
Ik heb voor jou een gekke taart
gemaakt.
Omdat, weet ik niet.
Groetjes,
Doutzen Damhert



Voor Isis Inktvis,
Diepzee 68, onder de rots,
Lieve Inktvis,
Ik stuur je een briefje met pennen zodat je met je inkt ook nog op je papiertje kan tekenen.
Dag beste inktvis, tot de volgende keer.
Van Rosa Rups


Voor: Zoë Zebra,
Steppenkanaal nr. 50
Beste Zebra,
Ik heb een taartencadeau voor jou gemaakt.
Ik heb twee taartlampen voor je.
Dat zijn taarten met kaarsen aan de onderkant, die je op kunt hangen aan het plafond. En een taartschip. Daar in kun je varen en een taart die je op kunt eten.
Groetjes TamarTijger


Aan Doutzen Damhert,
Damplein 10
Hallo Damhert
In deze brief zit een mooi lampje. Dan is het lekker licht in het bos als je aan het rennen bent.
Groetjes van Henk Haas


Voor Doutzen Damhert, Damplein 10
Beste Damhert,
Ik heb voor jou een kasteel gemaakt omdat ik denk dat je die heel mooi vindt. Wie zit er in je klas?
Groetjes Zoë Zebra


Voor Amandine Adelaar,
Bergtop nummer 8
Lieve Adelaar,
Als je weer eens op reis gaat stuur ik je een handige koffer om eten voor onderweg in te stoppen. Dag, Henk Haas


Voor Barend Bij
Bloemenlaan 3
Beste Bij.
Van mij krijg je een mooie gieter om de honingbloemen groot en lekker te maken.
Zuig smakelijk,
Henk Haas



Voor Henk Haas,
Bosschoolplein 38
Beste Haas,
Hier is een tent omdat ik je heel lief vind.
Dan kun je net als mensen buiten slapen.
Dag, Doutzen Damhert



 


Aan Tamar Tijger,
Steppekanaal 18
Beste Tijger,
Ik heb voor jou een boom
en bloemen gemaakt.
Dag,
Rosa Rups.




Voor Nanna Nijlpaard,
Waterlaan 9
Lief Nijlpaard,
Ik geef jou twee dingen! Omdat je echt niet twee dingen nodig hebt!
Ik geef je een zwembad en een grote parasol!
Geen liefs, Wel liefs,
Isabella Ibis!



Voor Isabella Ibis,
Moerasstraat 8
Gekke Ibis,
Hier heb je nieuwe snavelklipjes, ook flippers.
Ik hoop weer eens een brief van je terug te krijgen.
Wil je eens op visite komen? Of wil je bij me komen logeren?
0% kusjes
van Nanna Nijlpaard


Voor Rosa Rups,
Blaadjesplein nummer 84Beste Rups,
Ik heb een parkoers voor je gemaakt omdat je er doorheen kan kruipen!
En als je aan het eind bent dan moet je grabbelen.
Dag, Isis Inktvis


Aan Lonneke Luipaard, Oerwoudstraat 28
Beste Luipaard,
Je gaat altijd door de regen jagen. Dat vind ik zielig!. Dus voor jou heb ik regenkleding. En regenlaarzen. Je kan snoepen van hetbon vlees. Tot de volgende keer!
Isis Inktvis


Voor Isis Inktvis,
Diepzee 68, onder de rots,
Lieve Inktvis
Voor jou heb ik een handgemaakte vulpen van Venetiaans glas. En een leeg inktpotje daar kun je jouw inkt in doen en dan kun je er mee schrijven.
Groetjes Lonneke Luipaard


Voor Amandine Adelaar.
Bergtop nummer 8
Lieve Adelaar,
Voor jou een draagbaar regenboogvest met een paraplu. Dat komt goed van pas als het regent en als je veel reist. Nog bedankt voor de mooie vlinders. Een vlinder is mijn lievelingsdier en ik werd er erg vrolijk van.
Liefs, Lonneke Luipaard


naar boven

naar index