startpagina

trefwoorden


literatuur






teach like a champion or like a champignon?

Een VLERK luistert niet naar VLORK

Een vlork is en lepel en vork tegelijk. Dat is bijvoorbeeld bij het kamperen heel handig.

Maar in dit stukje gaat het over 49 technieken die de Amerikaan Doug Lemov gebruikt in zijn methode 'Teach like a Champion'

De Nederlandse versie is VLORK genoemd. *)

De naam is ontleend aan de kernvaardigheden van de methode die de leerlingen van bijvoorbeeld een basisschool bijgebracht worden en die voornamelijk gericht zijn op een meer efficiëntere interactie tussen leerling en leerkracht.

Vragen stellen
Luisteren
Ogen naar de spreker
Rechtop zitten
Knikken

Ik bekeek een filmpje van een juf die VLORK in praktijk bracht. Wat ik als eerste opmerkte was een gebrek aan verdieping van de inhoud van de les en het ontbreken van aandacht voor individuele leerlingen. De methode had alle kenmerken van een gedisciplineerde houding die van de kinderen geëist werd, in een weinig inspirerende leeromgeving.
Een kindonvriendelijke procesmatige aanpak van de leerkracht die met een chronometer in plaats haar hart de kinderen door de 7520 leeruren in hun 8 leerjaren jaagt.


Teach like a champignon
De school als efficiënte champignonkwekerij.
De IKEA stoeltjes en tafeltjes netjes in een ouderwetse klasopstelling.
Ruimte tussen de rijen zodat de kweker tussen de paddenstoelenbedden kan lopen om te kijken of het al een beetje opschiet.
Aan de muur een wit, leeg digitaal schoolbord. Verder geen afleidende kindertekeningen aan de muur.

De juf roept VLORK! en alle kinderen zitten doodstil rechtop met hun pen omhoog. De juf roept: "Als ik JA zeg dan druk ik mijn stopwatch in en dan gaan jullie allemaal 48 seconden schrijven!"
De kinderen knikken en de juf loopt met stramme pas, streng spiedend tussen de kweekbedden door. "Stop! we hebben alweer 12 seconden effectieve leertijd gespaard. Ik zal dit aan de directeur doorgeven, die zal blij zijn dat jullie zo snel groeien, dan kunnen we jullie ook vlug plukken en verkopen."
Wat en hoe de kinderen geschreven hebben zal de directeur-manager een zorg zijn. De directeur is van plan om naar de minister te gaan om te vertellen dat de jaarlijks beschikbare lestijd best wel teruggeschroefd kan worden. Kunnen we lekker langer met vakantie.


Wil je worden groot en sterk.
Altijd opgewekt aan het werk.
Nooit meer zeuren dan, of klagen.
Zware lasten kunnen dragen.
Nimmer twijfelen bij een keus.
Stappen nemen als een reus
Eet dan Knäckebröd of stap op je fiets.


Mijn voorstel voor leerkrachten die tegen wil en dank VLORK implementeren is:

V: Stel geen vragen waar jij alleen het antwoord op weet.
L: Luister naar de kinderen.
O: Heb oog voor de dingen die de kinderen bedenken en meemaken.
R: Blijf niet rechtop zitten, wees flexibel.
K: Eet meer Knäckebröd.

VLORK zou dus eigenlijk VLERK moeten heten, met de E van Eigenheid van de kinderen die je les geeft.

Henk van Faassen


*) Uitgave en cursussen: CED groep educatieve diensten Rotterdam

naar boven


naar index