startpagina

trefwoorden


literatuur






Ipad basisschool Steve Jobs
De ondraaglijke treurnis van onze vooruitgang


Waar gelovigen bijeen komen
ontstaat een soort verlichting in de hoofden van de kerkgangers.


Als dominee op de kansel al een iPad in plaats van de bijbel voor zijn neus heeft zal het niet lang meer duren of de plaatselijke school met de bijbel wordt een iPad basisschool genoemd naar Steve Jobs

Hoewel de ICT goeroe Steve Jobs zeker geen onderwijsvernieuwer, vergelijkbaar met Freinet, is, vinden een aantal gelovigen, zoals opiniepeiler Maurice de Hond, maar ook de Amsterdamse wethouder Lodewijk Asscher (PvdA) en onderwijswethouder Mariëtte van Leeuwen (Lijst Hilbrand Nawijn) van Zoetermeer het een goed idee om Steve Jobsscholen in te voeren in hun gemeente.




04nt.nl
De titel van het schoolplan moet je eerst vertalen:
'Onderwijs Foor Nare Taalarmoede' of zo iets?
Fout: het cijfer 4 moet je lezen als 'voor' en dat is weer de vertaling van 'four' dat Steve uitspreekt als 'for'.
Dus er staat: 'Onderwijs voor een Nieuwe Tijd', begrijp je wel?
Ik niet.

Steve heeft eerst Atari-spelletjes ontworpen. Maar dat was niet spannend genoeg dus zocht hij verlichting in India waar hij experimenteerde met psychedelische drugs.
Toen hij weer thuis was verkocht hij zijn Volkswagenbus en begon met zijn vriend Wozniak in de garage de Apple Computer fabriek. Het loopt als een trein en de productie wordt overgebracht naar China, waar men het niet zo nauw neemt met de arbeidsomstandigheden, maar dat is een ander verhaal.

Omdat er meer iPads en dergelijke verkocht moeten worden is de eerste gedachte: Als de pc’s en laptops op de scholen een beetje achterhaald zijn is de invoering van tablet-onderwijs een goed idee. *)

De creativiteit wordt hardhandig uit de kinderen getypt

Gamecomputers, televisie, sociale media worden zijn onder andere de oorzaak dat kinderen steeds minder bewegen. De leerkrachten geven een slecht voorbeeld als ze die middelen centraal stellen in de manier van lesgeven.
Overal zijn Apps aan te klikken en er wordt niets meer aan hun verbeelding overgelaten. Alles wordt op het schermformaat aangeleverd. Alles is al visueel leuk voorgeprogrammeerd en de eigen ervaringen en inzichten van de kinderen worden verwaarloosd.
Er ontstaat een hele generatie iPadKids.



In het Voortgezet onderwijs zien we dat kinderen de Nederlandse taal slecht beheersen. Het niveau van woordenschat, spelling, begrijpend lezen is vaak vele niveaus te laag. Kinderen, zeker die uit lagere sociale milieus, lezen nagenoeg nooit meer, ze moeten het doen met een virtuele ervaringsomgeving die behoorlijk versleuteld op je af komt.

Op het jeugdjournaal was een een school te zien dat al veel deed met tablets. De kinderen kregen muziekles op een digitaal pianootje. Ze schilderden hun huisje, boompje en beestje zonder vieze verfvingers op hun schermpje. Het is een leuk spelletje, maar heeft niets te maken met muzikale- en beeldende vorming.

In het programma DWDD waren de jonge kinderen van Maurice de Hond op de achtergrond bezig met hun tabletten. Een driejarige stelde in een Amerikaanse keuken een Amerikaanse maaltijd samen door met haar vingertje virtuele spullen uit een grote Amerikaanse koelkast te slepen.

Uit een wolk keek Steve Jobs tevreden neer en zag dat het goed was.
We gaan het onderwijs massaal opleuken terwijl de kinderen lui op de bank liggen waarbij de zak chips naast hun jammer genoeg niet virtueel is.

Henk van Faassen


*)
Maurice de Hond is ouderwets bezig met zijn Steve Jobs School
De elite van Silicon Valley stuurt z’n kinderen naar een traditionele Waldorf School. Daar krijgen ze les van een degelijke meester of juf, voor een schoolbord. Ze leren er breien, kleien en lezen.
“I fundamentally reject the notion you need technology aids in grammar school (…)
The idea that an app on an iPad can better teach my kids to read or do arithmetic, that’s ridiculous”, aldus een vader die bij Google werkt.
In Classroom of Future, Staganant Scores (New York Times) kun je lezen dat binnen een schooldistrict dat de afgelopen jaar 33 miljoen dollar heeft uitgegeven aan technologie zoals smartboards en laptops de resultaten op het gebied van lezen en rekenen stagneren.
Wat in Nederland als een vernieuwende vorm van onderwijs gepresenteerd wordt, is bij de echte digitale elite alweer achterhaald. Maar we zijn het gewend van Maurice, dat hij er wel eens naast zit.

Céline Rosier


Nagekomen bericht:
Het schoolbestuur van de iPad-scholen van Maurice de Hond is failliet verklaard. Uitzendbureau One had het faillissement van de Stichting Onderwijs 4 Nieuwe tijd (O4NT) aangevraagd bij de Amsterdamse rechtbank. Ook de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) claimt nog ruim twee ton van de stichting.
Volkskrant 22 februari 2018


naar boven

naar index