Onderwijsconcept
Basisontwikkeling

Basisontwikkeling
en ontwikkelingsgericht onderwijs
Dat is een visie op onderwijs waarin het gaat om de
individuele ontwikkeling
van kinderen in een cultureel-maatschappelijke context.
Daarnaast gaat het om een zinvolle eenheid in het onderwijsproces.
Basisontwikkeling is een didactische aanpak was eerst
gericht op kleuters,
later ook op peuters en de midden- en bovenbouw.
De
belangrijkste bedoeling van basisontwikkeling
is een brede ontwikkeling waarin zaken als initiatieven
nemen, creativiteit in denken en handelen, talige communicatie,
verwerven van een plek in de sociale omgeving, materieel
handelen voortzetten in verbaal en mentaal handelen,
een belangrijke rol spelen.
Kennis
en vaardigheden worden aangeleerd als onderdeel
van die brede ontwikkeling en niet afzonderlijk.
De onderwijsinhouden worden ontleend aan de omgeving
van de kinderen. In de eerste groepen van de basisschool
is geen sprake van een methodische aanpak.
Voor het lees- en taalonderwijs aan de onderbouwgroepen
heeft dat als consequentie dat de schoolse vaardigheden
niet centraal staan, maar dat die worden ingebed in
betekenisvolle activiteiten.
Het
is niet de bedoeling dat kleuters in een
leesschrijfhoek experimenteren met kant en klaar lettermateriaal.
Wel past de inrichting van bijvoorbeeld een winkeltje,
waarin lezen en schrijven een vanzelfsprekende rol hebben,
in het concept.
In groep 3 gaat het bij leren lezen wordt om de eigen
taal van kinderen.
Uit hun eigen teksten worden woorden gekozen die geoefend
worden en aan de hand van die woorden, worden letters
ingeoefend.
De
basiskenmerken
zijn een brede ontwikkeling, een ontwikkeling van specifieke
kennis en vaardigheden. Voor taal gaat het om te leren
communiceren, en symbolen, tekens en betekenissen te
leren herkennen. Daar omheen een specifieke kennis van-
en vaardigheden met woorden en begrippen, met geschreven
en gedrukte taal.
Natuurlijk
is taal niet alleen aanwezig waar taal daadwerkelijk
wordt genoemd. Denk aan de ontwikkeling van voorstellingsvermogen
en creativiteit, onderzoeken, redeneren en probleemoplossen.
Ideeën die binnen basisontwikkeling
zijn uitgewerkt, komen terug in de uitgangspunten van
het Expertisecentrum Nederlands.
naar index