startpagina

index
literatuur


werkvormen
lessen




Correspondentie
Global Children




Er is post uit Mali

Vijf klassen kinderen van basisscholen in Kati schrijven naar klassen van Amsterdamse basisscholen.
Het gaat over de dieren die bij hen thuis zijn en hoe hun huis eruit ziet.



Het gaat hier heel goed, ik ben een jongen.
Ik zit in de 6e klas op de school Molo B in Medine.
Altijd in de regentijd vanaf mijn eerste jaar tot nu
kom ik overal bomen tegen, er liggen takken en er is gras.
Daarom zegt mijn vader dat ik dichte schoenen aan moet,
zodat slangen en andere insecten me niet kunnen bijten.

Beste Sam I
k heet Rabia en ik ben 12 jaar.
Ik ga naar een basisschool. Die heeft 6 klassen.
We zitten met 49 kinderen in de klas.
Ik woon vervan de school,
als het heet is ben ik moe als ik aankom.
Dag Sam.


Ik ben Mintou Mariko en ik ben 13 jaar.
Ons dorp ligt aan de rand van het bos.
Er zijn veel huizen en er staat een boom in het midden van de huizen. Elke ochtend staat mijn moeder vroeg op om de kinderen te wassen en ontbijt te geven, voordat we naar school gaan.
Elke avond, om 2 uur 's nachts maken de dieren lawaai,
vooral de honden, die blaffen.
Mijn broer en ik worden bang en we verstoppen ons onder het bed.
Tot gauw,
Sam.

Beste Amara,
Yama Coulibaly en Rieti Doumbia hebben je brief gekregen.
Ik heb een ezel. Ik klim erop en ik ga naar het veld.
Op het veld bind ik de ezel vast aan een boom.
Hij balkt.
's Avonds ga ik weer terug naar huis.
Ik geef de ezel water.


Beste Rebekka,
Sékou Sidibé en Odile Diarra doen je de groeten.
Thuis hebben we kippen.
De kip heeft 7 kuikens.
De kip pikt het kleinste kuikentje.
Ik pak hem dan op En geef hem te eten.
Het kuikentje klimt op me.

Beste Aurora,
Abzedane Int en Assitou Modibo Diarra hebben je brief gekregen.
We zijn heel tevreden.
Ik heb drie konijnen thuis, twee vrouwtjes met wit en een zwarte.
De konijnen hebben veel kleintjes.
Ik geef hen te drinken.
Ik verdien veel geld als ik mijn konijnen verkoop.
Groet, een omhelzing van Abzedane en Assitou

 


Kinderen in Iran



Het Tropenmuseum Junior
Er is een cultureel uitwisselingsproject
tussen kinderen in Nederland en Iran georganiseerd.
De opzet is om kinderen uit Iran in contact te brengen met Nederlandse cultuur en de Nederlandse kinderen met de Iraanse cultuur.
Via internet en webcams maar ook via fotografie, het maken van animatiefilms, schilderen, tekenen en poëzie wisselen de kinderen en hun begeleiders uit wat in hun leven belangrijk is, hoe zij in de wereld staan en waardoor zij geïnspireerd raken.


De kinderen van Kanoon
Ze werken hard aan het eerste Sinterklaas pakket van hun leven!
Ze maken een presentatie van Ede Fetr:
het feest dat het einde van de Ramadan wordt gehouden!
Hoe zullen de Iraanse kinderen reageren als ze een pakket helemaal uit Amsterdam ontvangen, waar Sinterklaas zo hard aan het werk is!

De kinderen presenteren zich:
Ik ben Farzaneh Ik ben 12 July 1994 geboren.
Mijn ouders komen uit Lavasan en Hamedan.
We zijn met z'n vieren, ik heb een oudere broer.
We wonen in een huis met vier kamers, niet in een flat.
We hebben een tuin voor en achter.
Ik had vroeger 2 eenden.
Ik hou van rustige muziek en Iraanse pop.
Ik hou van kleren die bij elkaar passen.
Ik wil later cardioloog worden.


Ik heet Poorya. Ik ben 15 March 1992 geboren.
Mijn ouders komen uit Tehran en Mashhad.
We zijn met z'n zessen twee jongens en twee meisjes.
Ik heb een vogel en een vis.
Ik hou van Iraanse popmuziek.
In mijn vrije tijd doe ik aan sport en ik hou van eieren bakken.
Ik draag meestal een geblokt shirt en een beige broek.
Ik ben wel een beetje luidruchtig en
ik wil later voetballer worden.


Tekening: Mahbobeh Zare Maayyed (Iran)


Kinderen in Bolivia

Taalvorming op de Universiteit
Adventista de Bolivia in Vinto

31 scholen hebben deelgenomen aan een literaire ontmoeting tussen Arnon Grunberg en de Boliviaanse schrijver Edmundo Paz Soldán.
Via het proces van taalvorming hebben kinderen per school een boek gemaakt met verhalen over dieren, iedere leerling schrijft een eigen verhaal gebaseerd op een eigen ervaring.



De school Martín Cardenas in Vinto
De leerkrachten zijn gespecialiseerd in taalonderwijs en zijn zeer enthousiast over de werkvormen van taalvorming.
De leerlingen hebben mooie korte teksten, dialogen en poëzie geschreven.
Gedichten zijn uitgekozen en op een T-shirt gedrukt.

De Stichting Netwerk Kleine Projecten
Er is in Bolivia veel interesse voor trainingen taalvorming.
De SNKP kijkt hoe ze in samenwerking met de overheidsinstanties in de vraag kan gaan voorzien.

naar boven

terug