startpagina

index
literatuur


werkvormen
lessen




de kinderen vinden hun eigen woorden
in het Joods Historisch Museum



Eerst een museumkaartspel

Kaarten met details uit de museumcollectie
worden gecombineerd met verschillende onderwerpen.


Ik vind dit mannetje dom.
Hij zit aan boeien en als hij zwaait dan gaat zijn boei los.


Met dit handje moest je vroeger de tekst aanwijzen
omdat je de tekst zelf niet mag aanraken.




Porselijne beren met diamanten


Ik vind bloemen erg mooi en ze ruiken lekker.



Het is leuk om beelden en kleuren en vormpjes te zien.
Daarom wil ik naar het museum.



Ik heb deze joodse ster gemaakt.
Ik heb er veel over horen praten op school.


Ik ben een keer in een museum geweest
daar hadden ze ook van die kronen.


Indische buikdanseressen met mooie doeken om zich heen gewikkeld.
Ze dansen met zwierige bewegingen

Oude weefkunsten van doeken en andere dingen zijn heel erg mooi en artistiek.

De kinderen vertellen wat hun eigen ervaringen zijn als ze een combinatie van twee afbeeldingen bekijken.

Met een detail van een foto in de hand zoeken de kinderen een voorwerp dat op de tentoonstelling te vinden is. Ze maken een tekening.
Daar komen de eigen woorden van de kinderen bij.



Een stukje van een gebedskleed


Ik vind deze bloem mooi.
Hij ziet er zeldzaam en kleurrijk uit.


Er was eens een kikker die giftig was.
Hij werd gevangen en toen werd het gif uit hem gebrand
.


De zon laat de bloemetjes groeien.





Misschien zit er een Indiaase koningin in de koets



Een moderne kaart en een modern kopje.

Een kopje waar ik bij mijn oom uit dronk.


Bomen zijn van hout.
Van bomen maken ze deuren.


Bij kerst staat er altijd een broodmandje.
En in dat mandje ligt altijd een heel mooi servet.
Daarop ligt dan het brood.

naar boven

terug