startpagina

index
literatuur


werkvormen
lessen




Wat doen die kleuters in een museum?




De kinderen kijken door een 'raampje' om een detail van een schilderij beter te kunnen zien.


De ouders schrijven bij de tekeningen wat de kinderen vertellen



Thema van de tentoonstelling is 'Licht'
en daar gaan de meeste tekeningen ook over


Ik ging naar huis. Het was donker. Ik pakte een kaars, hij lag op de grond. Toen kon ik met de kaars in mijn hand kijken wat boven is en beneden.


Ik wil met mijn fiets, maar mijn vader zegt nee.
Ik mag alleen met de step.
Mijn vader moet het licht maken want het is donker buiten.

Zijn de musea er wel allemaal op berekend om groepen kleuters te ontvangen?
Met angst en beven bedenk ik wat er zou gebeuren als er spetters van de viltstiften op de 'aardappeleters' terecht komen.
"Kleuters veroorzaken een nationale ramp in het VanGoghMuseum"





Associaties
Als kinderen van de bovenbouw naar het museum gaan, waarom zouden de kleuters dat ook niet kunnen?
De groei van hun woordenschat is sterk afhankelijk van de omgeving waarin ze zich begeven. Wat ze daar zien associeren ze met de dingen die ze al kennen.
Het is een vreemde gedachte dat een museum er alleen is voor kinderen uit het voortgezet onderwijs en dat de kleuters maar naar een pretpark moeten.



Een paard


Het lichtje hangt maar ik heb nog geen touwtje gemaakt.
Als er een touwtje is kan die niet vallen.


Taart met een kaarsje


Deze step is van mij. Hij heeft soms licht achterop.
Mijn vriendje heeft een hoge step.
Wij gaan samen buiten spelen.

naar boven

terug