startpagina

index
literatuur


taalwerkvormen


drukwerkvormen


werkvormen, lessen


eerst beeld


gedichten











Taalwerkvormen / gedichten
Gedichten over schoenen

Alle kinderen hebben schoenen en kleren aan
Het zijn die dingen waar ze het meest over weten en het gemakkelijkst over schrijven.
Dat steunt hun zelfvertrouwen.

Gedicht en de werkvormen die er bij gebruikt zijn

Allerschoenen
Ik houd een allerschoenendag,
allerschoenen aan de voeten
en een bijzondere schoenenvlag
zal daarbij wappren moeten.
De straten zijn vol van hun geluid,
de schoenen lopen in en uit,
in groepen, soms in stoeten.
En oude schoenen heel alleen,
die weten soms niet meer waarheen.
Daar zal de vlag voor groeten.

Pierre Kemp
Gedicht gekozen uit de bundel: 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is'

Kring:
Vergelijk je schoenen.

Vertelronde:
Waar zijn je schoenen meestal;
wat doe je ermee als je thuis komt;
hoe verzorg je ze;
wie koopt ze.

Tekenopdracht:
Je linkerschoen op tafel.

Lijstje:
Plekken waar je schoenen geweest zijn.

Schrijven:
Over één van de plekken.

Voorbeeld:
in de bioscoop
heb ik mijn schoenen uitgedaan
toen de film afgelopen was
kon ik mijn ene schoen
niet zo vlug meer vinden.

Nog meer schoenen
De kinderen brengen verschillende soorten schoenen mee van huis.
Het is het beste als dat andere zijn dan die ze meestal op school dragen.
(slippers, balletschoentjes, babyschoentjes, schoenen met hoge hak)
De kinderen meten en vergelijken de schoenen enzovoort.

Schijfopdracht:
Kies een schoen en beschrijf waar die schoen naar toe gaat en wat voor dag dat is.
Het mooiste is als de kinderen de schoen sprekend invoeren.

Over je Kleren

Tekenopdracht:
Vouw een blaadje zodanig dat je een klerenkast met deurtjes hebt die open en dicht kunnen.
Teken die kast, de binnen- en de buitenkant.

Tweetalgesprek:
Over de kast en wat er in zit.

Schrijven:
op de bovenste plank
liggen de kampeerspullen
ze ruiken nog steeds
naar een kampvuurtje.

lees ook