startpagina

index
literatuur


taalwerkvormen


drukwerkvormen


werkvormen, lessen


eerst beeld


gedichten






Taalwerkvormen / gedichten
Gedichten over ontmoeten


Mensen die kinderen ontmoeten die soms anders zijn dan zijzelf
Het verwoorden van ervaringen met anderen is er op gericht om kinderen meer inzicht te geven hoe hun wereld in elkaar zit..

Gedichten en de werkvormen die er bij gebruikt zijn

Ontmoeting

'k Ben een jongetje uit een heel arme straat,
En als je bij ons de trap opgaat,
Dan weet ik heel goed, dat de één-twee-drie-vier,
Dat de vijfde tree een beetje kraakt.
En als je bij ons naar beneden gaat,
Dan is het de één-twee-drie-vierde, die kraakt:
Da's dezélfde tree maar dan net andersom;
Verder heb ik een zus, maar daar gééf ik niet om.
M'n vader is bakker, heeft moeder verteld,
Maar Keesie zegt, dat ie gewoon maar bestelt,
Maar Keesie is gek,
Keesie is m'n vrindje,
Z'n moeder heeft net weer een kindje,
Maar ónze kat heeft jongen,
En mijn moeder heeft het aan haar longen
En Keesie niet,
Keesie heeft geen kat;
Hij heeft wel een step en een vlieger gehad,
Maar die step is kapot,
Die reed tóch al rot,
En de vlieger heb ik,
Die heb ik geruild
Voor niets, en Keesie heeft eerst wel gehuild,
Maar ik heb hem een paar stompen gegeven
En toe is tie verder wel koest gebleven.
Ik mag zondag naar de bioscoop
Of met vader naar boksen, als ik kranten verkoop.
Nou, hier woon ik, blijf nog even staan,
Dan zal ik vast de trap op gaan:
Da's één, da's twee, da's drie, da's vier,
Da's vijf, zie je wel, da's de tree die kraakt;
Ik moet ete, m'n moeder heeft hutspot gemaakt.

J.M.W.Scheltema

Gedicht gekozen uit de bundel: 'Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is'

Kring
Op huisnummer.

Tekenopdracht
Teken je eigen voordeur.

Vertelronde
Wat is er achter die deur?

Lijstjes en tweetal
Dingen die je ziet tussen je voordeur en je kamer.

Begeleide associatie
In korte steekwoorden schrijven de kinderen op waaraan ze denken als de leerkracht vraagt naar vormen, kleuren, geuren, geluiden, voorwerpen enzovoort, die achter de voordeur zijn.

Schrijven
Vrije, korte, tekst, waarbij je gebruik maakt van de steekwoorden die je in de begeleide associatie verzameld hebt.

Voorbeeld:
Mijn blauwe fiets is heel speciaal. Ik gebruik hem op vrije dagen en in de vakantie.

Schrijven van een rondeel
Je gebruikt daarvoor de tekst die je eerder schreef.

regel 1: Een zin uit je tekst waar een voorwerp in voor komt.
regel 2: Waar
regel 3: Gebeurtenis.
regel 4: Als regel 1.
regel 5: Wat doe je ermee.
regel 6: Deze regel pas schrijven als de rest klaar is.
regel 7: Als 1
regel 8: Als 2

Mijn blauwe fiets is speciaal
Nu staat hij stil en stoffig in de gang
Voor ik op pad ga moet ik pompen
Mijn blauwe fiets is speciaal
Hij is voor vrije dagen en vakantie
Met 21 versnellingen de berg op
Mijn blauwe fiets is speciaal
Nu staat hij stil en stoffig in de gang.

Variant:
Kring

Op huisnummer.

Tekenopdracht:
Je voordeur.

Vertelronde:
Wie komen er aan de deur?

Lijstjes en tweetal:
Mensen die aan de deur komen: post; politie; GEB; pizzajongen; familie.

Begeleide associatie
zie hier boven.

Rondeel
regel 1: Wie is het en hoe ziet diegene die aan de deur komt eruit?
regel 2: Wat heeft die bij zich?
regel 3: Wat wordt er gezegd?
regel 4: = eerste regel of een stukje ervan
regel 5: Wat gebeurt er?

Voorbeelden:

Een maffe pizzaboy met een motorhelm op
Hij brengt twee pizza's margaritha
Acht euro vijftig alsjeblieft
Een maffe pizzaboy
De dozen zijn gloeiend heet.


Vrije tekst
ik had opgebeld omdat de krant niet bezorgd was.
Even later lag de krant er wel en nog later werd er opnieuw een krant bezorgd.
De volgende dag kwam de krantenjongen klagen dat hij op zijn kop gehad had terwijl hij de krant wel degelijk bezorgd had.

lees ook