startpagina

index
literatuur


taalwerkvormen


drukwerkvormen


werkvormen, lessen


eerst beeld


gedichten





Taalwerkvormen / gedichten
Rijmen

Rijm is slechts één van de poëtische elementen in een tekst
Niet het enige en zeker niet het belangrijkste. Wel het moeilijkste.
Het veronderstelt behendigheid met taal en een grote woordenschat.

Op een enkele uitzondering na, hebben basisschool kinderen geen ruime woordenschat.
Zeker de buitenlandse kinderen niet.
Rijmen is voor hen derhalve minder voor de hand liggend en zinvol. Tenminste als je eisen stelt aan de inhoud van een tekst.
Rijmelarij als taalspelletje kan best, maar dat heeft niets met poëzie te maken.
Als rijm vanzelf ontstaat is het mooi meegenomen:

Praktijk
Na een vertelronde over dingen die je kwijt was, vertelde een van de kinderen over een wonderbaarlijke gebeurtenis.
Na het verblijf op de camping en terugkeer in de stad bleek een fietssleuteltje niet meegekomen te zijn. Het volgend seizoen, toen de caravan weer op zijn plaats stond, lag daar het sleuteltje.
Een boeiende gebeurtenis en de rijmwoorden zijn er op een vanzelfsprekende manier in terecht gekomen.

Maar in het gras
lag het sleuteltje
dat ik vorig jaar verloren was

Dat betekent overigens niet dat de kinderen bij het voorlezen van de tekst niet merken dat het lekker klinkt zoals het er staat.

De vis ging met zijn staart bewegen
De vis heeft bloed gekregen

Lucie Visch

lees verder