startpagina

index
literatuur


taalwerkvormen


drukwerkvormen


werkvormen, lessen


eerst beeld


gedichten





Eerst een tekening en daarna de tekst
Het gaat om het verhaal



We liepen op het strand van Normandië.
Ik hoorde de meeuwen en de zee die tegen de kust sloeg.
Ook de kiezelstenen die door de golven tegen elkaar geketst werden.

Margriet

Verbeelding
Als kinderen bij een tekst over een fiets een tekening van die fiets maken is er sprake van een herhaling van het vermogen om te verbeelden.
Eerst de verbeelding van een ervaring in woorden en vervolgens in een tekening.

Kenmerk van een beeld is dat het een toevoeging is die al niet in de tekst te lezen is.

Als ik iemand hoor zeggen: "Maak er maar een mooie tekening bij", wordt er niets aan het verhaal toegevoegd.

Bij een zorgvuldige begeleiding kan de tekening een ander aspect van het verhaal behelzen, bijvoorbeeld over de plek waar iets gebeurde, een detail, of wat er voorafging aan- of volgde op het verhaal.

Praktijk
Alle beeldende activiteiten in de aanpak zijn erop gericht verhalen te ontsluiten.

In principe beschouw ik de omgang met alle mogelijke beeldende middelen in dit verband als een talige activiteit.
Ze zijn niet gericht op een beeldend product.
Het is van belang dat verschil bij het inzetten ervan goed in de gaten te houden.

Beeldende vorming
De prenten die bij taalvorming gemaakt worden zien er net zo uit als ware ze bij beeldende vorming ontstaan.
Het verschil zit in de bedoeling die je als leerkracht er mee hebt.

De kinderen gaan er op een geheel eigen manier mee om.
Het kan ze niet veel schelen wat de bedoeling van de leerkracht is, ze zijn lekker aan het werk.
De begeleiding van de activiteit zorgt ervoor dat de talige componenten maximaal tot hun recht komen.
Als kinderen tekenen zonder bepaalde opdracht is er in veel gevallen wel een inhoud te herkennen die op een beleving duidt.

Kijk eens een tekening voor jou
Toch zie ik veel kinderen tekenen uitsluitend omdat ze willen tekenen, een prettige bezigheid met papier en stiften.

Er is geen bepaalde aanleiding om een tekening te maken, behalve misschien "ik ga een tekening voor moederdag maken" of "Meester deze tekening is voor jou"
Dan zie ik een blad vol stereotype poppetjes omgeven door hartjes en bloemetjes.

"Maak eens een tekening over de lente" is zo'n opdracht die weinig inhoudelijks uitlokt.

Henk van Faassen