startpagina

index
literatuur

taalwerkvormen


drukwerkvormen


eerst beeld


gedichten


Taalwerkvorm vertellen

De vertelronde

Een vertelronde is een situatie binnen een kringgesprek waarbij kinderen een persoonlijke ervaring verwoorden
Het is voor sommige kinderen niet gemakkelijk om vrijuit te vertellen over dingen die hen bezig houden. Vaak vertellen ze heel summier.
Voor het vertellen van ervaringen zijn vaardigheden nodig, zowel van de leerkracht als van de kinderen.

Praktijk:
We vertellen een herinnering aan een persoon, over ene keer dat we samen iets deden, samen iets beleefden met die persoon.
We vertellen niet over altijd of vaak of soms, maar over één keer.
Ik (de leerkracht) vertel over een keer dat ik een chocolaatje mocht pakken van mijn oma. Dat ze heel dik was en in een grote stoel zat, dat ik van haar naar de kast mocht gaan om de doos met chocolaatjes te pakken.
Dat mijn oma dol was op chocola en van veel mensen dozen chocola kreeg.
Ik vertel dat ik er toen een chocolaatje mocht uitkiezen.
Ik vraag wat de kinderen zouden tekenen van mijn verhaal.
Een dikke vrouw in een stoel, een kast met allemaal dozen chocolaatjes.
Iedereen probeert 'beeldend' te vertellen.
Degene die luistert moet het verhaal als een plaatje in zijn hoofd voor zich te zien.
Als er geen plaatje in je hoofd komt, vraag dan hoe het er uitzag, wat er precies gebeurde, wat iemand deed....