startpagina

trefwoorden


index
literatuur


bekijk
foto's, werk


index
taalwerkvormen


index
taal algemeen


Taalwerkvormen
Sprekersblokjes

Sprekersblokjes gebruik je om structuur in tekstbesprekingen te brengen
Het zijn verschillend gekleurde blokjes, voor ieder tafelgroepje één, die aangeven wie van de kinderen de 'spreker' is, dat wil zeggen wie de uitkomst van een overleg naar voren mag brengen.
Soms worden daartoe ook andere voorwerpen gebruikt, zoals bijvoorbeeld speelgoedbeertjes, sleutelhangers of badeendjes.

Bij toerbeurt krijgen de kinderen een speciale verantwoordelijkheid
die te vergelijken is met het 'voorzitterschap'

De sprekers komen het meest in actie bij het bespreken van teksten die door kinderen geschreven zijn.
Voorstellen voor veranderingen in een bepaalde tekst worden door de sprekers namens het tafelgroepje met de kleur van het sprekersblokje in de tekst op het bord onderstreept, of veranderd.
Op deze manier komen de voorstellen van de gehele groep als varianten naar voren.
De schrijver van de tekst bepaalt welke hij of zij overneemt in de tekst.
Binnen een tafelgroepje ontstaat een zinvol proces van samen nadenken over een vraag of zin, en het onderhandelen over oplossingen.

Praktijk
De sprekers mogen de definitie van een begrip geven, en als ze het niet weten stellen ze een vraag.
De 'sprekers' hebben vandaag een beertje met een gekleurd lintje in hun hand.
Juf Irene vindt die 'sprekersblokjes' teveel lawaai maken als de kinderen ermee in de kring zitten.
De beertjes kunnen gemakkelijker opgegooid worden naar kinderen die iets willen vertellen.

Kiezen
De kinderen zitten in tafelgroepjes. Eén van de kinderen in ieder groepje is 'spreker'
Gedichtenbundels liggen op de tafel uitgespreid.
Ik vraag alle sprekers twee bundels uit te kiezen.
Terug in hun groepje kiezen de sprekers, samen met de anderen, uit de twee boeken er één te kiezen.
Het groepje bekijkt de gedichten waar een geel plakkertje bij zit, en kiest er één uit.
De spreker zal het gedicht voorlezen.

Henk van Faassen