startpagina

trefwoorden


index
literatuur


bekijk
foto's, werk


index
taalwerkvormen


index
taal algemeen



Taalwerkvormen
de Individuele tekstbespreking

Herschrijven van een tekst samen met één kind
De andere kinderen zijn zelfstandig aan het werk en mogen niet storen.
Vraag aan het kind zijn tekst aan je voor te lezen, vraag door waar het niet helder is.
Laat het kind nadenken over fouten die hij of zij zelf kan verbeteren.
Dat is bijvoorbeeld de spelling van bekende woorden.
Help de zinsconstructie te verbeteren.
Soms verbeter je een zin door een goed begin te maken of te vragen wat klinkt beter.
Als er veel verbeteringen zijn is het handig een goede tekst voor te schrijven.

Doordat niet wordt uitgegaan van een vorm eis, zoals: een tekst moet een begin, een midden en een eind hebben, kan deze eis ook ter discussie gesteld worden.
De leerkracht daagt kinderen uit om te bedenken of elke tekst aan deze eis moet voldoen, en wanneer wel of niet.
De kinderen krijgen geen regels voorgeschoteld, maar ontdekken zelf de zin van regels en het effect van vormen in verschillende situaties.
Bij sommige teksten is het juist mooi als ze willekeurig beginnen of eindigen. Andere teksten worden er onbegrijpelijk door.
Soms is een korte tekst heel sterk. Soms werkt een lange uitweiding juist heel goed.

Henk van Faassen