startpagina

trefwoorden


index
literatuur


bekijk
foto's, werk


index
taalwerkvormen


index
taal algemeen


Taalwerkvormen
Lijstjes



Een lijstje is een reeks trefwoorden onder elkaar die in betrekkelijk korte tijd bij de schrijver opkomen naar aanleiding van een precieze vraag die in de vertelkring ontstaat.De lijstjes zijn een ordening van gedachten en een opstap naar het schrijven van een tekst.

Waarom gebruik je ze?
De lijstjes worden gebruikt bij het voeren van tweetalgesprekken.
Een lijstje maken is bedenktijd krijgen en even met rust gelaten worden.
De kinderen ordenen hun herinneringen.
Ze kunnen bepalen waarover ze wel of niet willen vertellen.

Spelregels en principes:
Leg uit dat lijstjes bestaan uit sleutelwoorden.
De lijst hoeft alleen voor jezelf duidelijk te zijn.
Spelfouten spelen geen rol.
De beginvraag moet duidelijk zijn, concreet en afgebakend.
Lijstjes hoeven niet in chronologische volgorde.
Lijstjes hoeven niet uitputtend volledig te zijn.

Getekende lijstjes
Getekende lijstjes worden gemaakt door kinderen voor wie schrijven een belemmering is.
Als het onderwerp beter getekend dan beschreven kan worden.
Getekende lijstjes gaan over concrete zaken: voorwerpen, plekken, personen of situaties. Getekende gevoelens of verlangens kunnen niet.

In groep 3:
de kinderen tekenen hun lijstjes.
In groep 4:
in het begin van het jaar tekenen de kinderen lijstjes. Later schrijven ze zelf.

Samen een lijst van woorden maken.
Getekende en geschreven lijstjes functioneren vaak naast elkaar.
I
n groep 5 en hoger:
de lijstjes worden geschreven. Soms tekenen, als het gaat om het benoemen van ingewikkelde dingen.