startpagina

trefwoorden


index
literatuur


bekijk
foto's, werk


index
taalwerkvormen


index
taal algemeen


lees ook:
de nul-optie


Taalwerkvorm
De inbreng van de kinderen



De inbreng van de kinderen is vaak belangrijker
dan de voorbereiding van de les door de leerkracht

De leerkracht bedenkt niet altijd van tevoren waar de les over zal gaan, maar luistert naar de verhalen van de kinderen.
De leerkracht kiest vervolgens ter plekke de werkvormen die nodig zijn om tot een zinvolle taalverrijking voor alle kinderen te komen.

Waarom gebruiken we de inbreng van de kinderen?
Het kind en zijn beleving in plaats van de lesstof staan centraal.
De betrokkenheid van de kinderen is groter.
De kinderen beseffen dat zij samen bepalen wat er gebeurt.

De leerkracht oefent zich in:
Luisteren.
Schema's te bedenken waarin de kinderen wat ze vertellen kunnen ordenen en verwerken.
Een gespreksonderwerp niet van tevoren bedenken en uitlokken.
De weg van de kinderen volgen en niet te veel sturen.
Op zoek gaan naar ervaringen van de kinderen en niet naar hun kennis.
Geschikte schrijfopdrachten bedenken.
Rust en concentratiemomenten scheppen doormiddel van werkvormen.
Zoeken naar evenwicht tussen uitingen en bezinning.