startpagina

register
trefwoorden


index
literatuur


eerst beeld


bekijk
foto's, werk







 


inhoudsopgave van het lesontwerp
Abstracte vormen verzamelen en dan pas schrijven

Er zijn verschillende manieren om met kinderen teksten te schrijven
Meestal binnen de lessen met een vertelronde, tweetalgesprekken en dergelijke. In ons geval zijn we begonnen met het introduceren van vormen die in eerste instantie abstract zijn maar die stukje bij beetje een betekenis krijgen waarmee de kinderen tot het schrijven van teksten komen.
We hebben ervoor gekozen om met de druktechnieken sjabloneren en vormstempelen te beginnen.

Hieronder een lijst van de werkvormen die aan de orde kwamen.

Eerste les
Sjabloneren:.
Beelden vergelijken:
Getekende lijstjes:
Een tweetalgesprek en dan schrijven:
Nakijken en dan in het net:
Verhalen voorlezen:

Tweede les
Vormen verzamelen:
Vormstempels maken:
Tekeningen stempelen:
Associëren bij de stempeltekeningen:
Associëren op de geschreven zinnen:
Voorlezen van teksten:

Derde les
Concrete woorden verzamelen bij sjablone vormen:
Tekeningen verzamelen:
Tekeningen kiezen en op stencil overtekenen:
Limograferen:
Drukken en 'winkelen':
Kring:
Voorlezen:

Vierde les
Een vorm aanvullen door tekenen:
Stempelen en tekenen:
In de kring: voorleesronde:
Doorgeeftekening op gestempelde afdrukken:
Schrijven: een zin bij een tekening:
Vertellen en vragen stellen bij de zinnen:
Tekst schrijven aan tafel, verbeteren en in het net schrijven:
We maken er een boekje van.

Henk van Faassen


naar boven

terug naar lesontwerpen