startpagina

register
trefwoorden


index
literatuur

taalwerkvormen


bekijk
foto's, werk


lesontwerp
Taal is ook...koekjes bakken

Er hebben kinderen op school koekjes gebakken
Ze brengen die rond voor de leerkrachten.
Zou het geen idee zijn om koekjes te bakken, die te verkopen en van het geld knuffels voor onze zieke klasgenootjes te kopen?
De kinderen zijn meteen enthousiast: Ja, ja, mijn moeder kan bakken.

Receptenboeken worden mee naar school genomen en twee recepten eruit gekopieerd.
Er is een boodschappengroep.
Die maakt een lijstje van wat er nodig is en ze schatten hoeveel geld ze daarvoor moeten hebben. Ik schiet het geld voor.
Soeray zal aan haar Oma vragen of die mee kan om boodschappen te doen.

Een andere groep is een tekstgroep. Die maken een wervende tekst voor de verkoop van de koekjes. De prijs ervan weten we nog niet, we moeten eerst kijken wat de boodschappen kosten en hoeveel zakjes koek daarvan gemaakt kunnen worden.
Wat we uitgegeven hebben delen we door het aantal zakjes.

We weten nu wat ieder zakje ons kost.
Dan berekenen we de verkoopsprijs om er geld mee te verdienen. Een zakje heerlijke zelfgebakken koekjes gaat 50 cent kosten.
De kinderen gaan de klassen rond om bestellingen te plaatsen. Ze houden op lijsten bij welke kinderen dat zijn.
Ze maken zakjes om de koekjes in te verpakken en versieren die.
Ook kassabonnen worden gemaakt.

Het is goed dat de kinderen koekjes bakken voor andere kinderen.
Is het niet zo dat meestal alleen de leerkrachten lekkers krijgen van jarige kinderen. Dit soort projecten roept een communicatie tussen kinderen op.

De uitvoering van een project is vaak tevoren niet goed te overzien
Bij het koekjesproject hadden we niet gerekend op zo'n massa bestellingen.
Het koekjes bakken duurt langer dan gepland.
De kinderen leren daar veel van.
Eerst is het bakken een leuk spel, later een grote klus die afgemaakt moet worden.

Als taal maar zinvol is:
Zo te zien kost het weinig moeite om kinderen op een zinvolle manier te laten werken aan sociale vaardigheden, taal en rekenen.
Wat begint bij een verhaal over een tand door je lip, loopt uit op een bakproject. Belangrijk daarbij is te merken dat dit een project is dat bij de kinderen vandaan komt en daarmee een grotere betekenis heeft dat een willekeurig thematisch project dat je met je collega's afspreekt.

De bakverhalen en verder
De vertelronde gaat vanzelfsprekend over de keren dat je iets bakt of klaar maakt en met wie je dat doet.
Het gaat over appeltaarten, pizza's en patat bakken.
De kinderen schrijven teksten, we schaven aan de teksten tot ze geschikt zijn voor de tekstverwerker en maken er tekeningen bij.


naar boven

terug naar lesontwerpen